Doelen stellen is een belangrijk element binnen timemanagement, het geeft je richting in waar je naar toe wilt en zorgt ervoor dat je makkelijker je taken kiest die bijdragen aan jouw functie en rol binnen de organisatie.

‘’ Mijn taken zijn omschreven in mijn functieomschrijving’’

Er bestaat een groot verschil tussen de functieomschrijving en de functie doelen. In die eerste staat voornamelijk beschreven met welke verantwoordelijkheden je belast bent of op afdeling je werkzaam bent. We zien dat concrete functie doelen hier vaak niet in zijn opgenomen.

Je kunt natuurlijk je functieomschrijving als start punt gebruiken voor het bepalen van jouw doelen. Dit helpt je je taken specifiek en concreet te maken.

Wil je de komende periode zelf ervaren hoe het concretiseren van doelen bij kan dragen aan een effectievere werkweek?  

Doorloop dan de volgende stappen!

Kun jij je belangrijkste functiedoelen benoemen?

Zoals we in het begin van dit blog stellen zijn doelen een belangrijk element om timemanagement effectief toe te passen.

Sta daarom een stil bij jouw specifieke functie doelen, maak een overzicht van de vijf belangrijkste doelen/taken binnen je werkweek. Prioriteer deze op mate van belangrijkheid.

  1. _____________
  2. _____________
  3. _____________
  4. _____________
  5. _____________

S.M.A.R.T.

Formuleer je doelen S.M.A.R.T.* zodat je helder hebt hoe je je doelen gaat bereiken en ook weet wanneer je je doel hebt bereikt.

* ( Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijd-gebonden)

Maak TIJD

Goed, je hebt nu helder wat jouw belangrijkste doelen zijn en hoe en wanneer je deze wilt gaan bereiken. Nu komt het moment om kritisch naar je TIJD te gaan kijken.

Het is dus belangrijk om tijd te maken voor die taken die bijdragen aan jouw doel. TIJDexperts adviseert maximaal 60% van je agenda in te plannen. Zodat je 40% overige tijd vrij houd om met die belangrijke taken die bijdragen aan het werk te gaan. 

Als laatste ‘ wees consistent ‘  De komende periode ga je prioriteit geven aan die belangrijke taken. Laat je niet afleiden en begin niet aan andere taken als de zaken uit jouw prioriteiten lijst niet zijn afgewerkt.

We zijn benieuwd naar je ervaringen! Deel ze gerust op je socials.

Heb je vragen of wil je meer weten over timemanagement mag je ons altijd bellen of mailen.