Gemiddeld verspillen we twee uur per dag. Hoewel we het gevoel hebben dat we heel veel doen, zijn dat meestal bijzaken. De hele dag druk bezig zijn met mails beantwoorden en telefoontjes met collega’s plegen is in de meeste gevallen onnodig. We leggen je hier precies uit hoe je tijdverspilling voorkomt.
Het is maar net hoe je zelf met je tijd om gaat, waarom ben je het eerste uur van je dag bezig met mails beantwoorden? Minder stress in een veeleisende werkomgeving, het klinkt voor velen als een droom. Vaak kom je tijd te kort en ga je met een niet voldaan gevoel naar huis. Hoe pak je dit aan? Je kan er voor kiezen om anders met tijd om te gaan. Dragen de dingen die je op kantoor doet bij aan je doelen of niet. Wat zijn je doelen?
Prioriteiten stellen
Het is belangrijk om eerst vast te stellen wat je wil bereiken. Je wilt effectief met je tijd omgaan, want er zitten maar 1440 minuten in een dag. Het gaat er niet om hoeveel je af krijgt in een dag, maar wát je afkrijgt. Hoeveel van de dingen die jij doet dragen bij aan je doel? Stel voor jezelf een paar prioriteiten op, en kijk welke prioriteit het meest belangrijk is. Als iets niet bijdraagt aan je doel moet je het niet doen. Dat klinkt heel simpel, maar in werkelijkheid is dat het niet.
Tijd
Het gaat tijd kosten om je tijd beter in te delen. Plan bijvoorbeeld momenten dat je je e-mails gaat lezen. Want eenmaal afgeleid is het moeilijker om weer in die workflow te komen. Spreek met je collega’s af om elkaar op bepaalde momenten te spreken en probeer elkaar zo min mogelijk te storen.
Waarom is dit belangrijk?
Als je aan het werk bent zijn er verschrikkelijk veel verstoringen. Telefoontjes, mails en meldingen van social media komen de hele dag door binnen. Het is verleidelijk om bij elke melding even te kijken of het interessant is. Gemiddeld worden we elke 3 minuten afgeleid en dat is vervelend want het duurt ongeveer 15 minuten om in een workflow te komen. Door je tijd effectief in te delen komen er alleen maar voordelen. Je gaat minder stres ervaren en je gaat efficiënter en zorgvuldiger werken. Je gaat zien dat je belangrijke dingen afkrijgt en dat je leert om de niet belangrijke dingen te laten vallen.
Kan je echt meer doen in een kortere tijd?
Ja! Als je weet wat je doet en als je minder afgeleid bent kan dit zeker. Dit is haalbaar als je afwijkt van je manier van werken. Alleen nog dingen doen die echt belangrijk zijn voor je doelen.
Hulp nodig?
Vraag jij je nou af hoe jij je TIJD het beste kunt besteden? TIJDexperts biedt een TIJDreis aan. Ongeveer 6 weken lang krijg je video’s en opdrachten aangeboden om je TIJD efficiënter en effectiever in te delen. De reis helpt je bewuster te worden van je keuzes. Waarom doe je dit, en draagt dit bij aan je doel? Je TIJD goed indelen is lastig, maar zeker niet onmogelijk. Wil jij geen stress ervaren, rustig werken en veel afkrijgen? Dan is deze TIJDreis zeker iets voor jou! Laat TIJDexperts jou, en jou collega’s helpen. Samen op reis door de TIJD voor meer effectiviteit. Neem gerust contact op voor meer informatie.
Meer blogs? Klik hier.