Overzicht over je actie’s

Organiseren actielijst

De lijst die je het meest gebruikt. Op deze lijst staan alle acties die jij deze week wilt doen. Deze acties zijn niet tijdsgebonden. Deze staan immers in je agenda. Voeg dus geen data toe aan deze lijst. Dat houdt je maximaal flexibel in de keuze van wat je gaat doen. Bovendien zien we in de praktijk dat nep- deadlines niet werken.

Vaak is tijdgebrek niet het probleem van kenniswerkers. Het echte probleem is gebrek aan duidelijkheid over wat het probleem precies inhoudt en welke acties er precies verricht moeten worden. Daarom
is het belangrijk om tijdens deze stap na te denken over wat jouw actie concreet is. Denk klein, alle grote klussen beginnen met een eerstvolgende actie. Noteer dus geen project of aandachtspunt, maar heldere eerstvolgende acties, die jij kunt doen wanneer je wilt. Daarmee voorkom je uitstelgedrag. Als je precies weet wat je moet doen, kom je sneller in actie. Een uitgestelde beslissing over wat je precies moet doen creëert alsnog onrust in je hoofd en bovendien zul je geen stap verder komen. Formuleer daarom acties altijd zo simpel mogelijk. Denk hierbij aan bellen, mailen, afspraak maken, kopen, lezen,
etc.

Wat als mijn Actielijst te lang wordt?

Belangrijk is dat je Actielijst niet te lang is. Want dat werkt ontmoedigend en bovendien duurt het kiezen van de beste actie lang. Om te zorgen voor een beknopte actielijst kun je gebruik maken van een extra lijst, namelijk de lijst Later. Op deze lijst staan alle acties die je wél wilt doen, maar niet binnen 5 werkdagen. Heb je geen last van een te lange actielijst, dan hoef je geen lijst Later te gebruiken. Het is bedoeld om die acties vast te leggen die je zeker niet binnen 5 dagen wilt of kunt doen.