Effectief & efficiënt

 

1.2 Effectiviteit en efficientie 

Twee woorden die wat op elkaar lijken en die vaak door elkaar worden gehaald. Er is een wezenlijk verschil in betekenis. Wat houden beide begrippen nu eigenlijk in? 

  1. Effectiviteit gaat over het halen van doelen. 
  2. Efficiëntie gaat over het minimaliseren van verspilling. 

 

In onze training staat effectiviteit centraal. Effectiviteit staat in verbinding met plezier in je werk. Doelen halen, dat geeft een kick! 

Verderop in onze training bespreken we uitgebreid hoe je efficiënt kunt werken, maar primair zou je kunnen zeggen dat effectiviteit voor efficiëntie komt. Dat zit als volgt. 

Je kunt wel heel slim werken, veel doen in weinig tijd, met weinig kosten en middelen… Maar als je niet met de juiste zaken bezig bent dan ben je misschien wel heel druk, misschien ook wel productief… Maar de vraag is of je je doelen haalt. 

Je kunt het je voorstellen als dat iemand snel een ladder beklimt. Hij is handig en komt snel boven aan de ladder. Totdat hij merkt, dat de ladder niet tegen de juiste muur staat. Alle moeite voor niets! 

Effectiviteit draait dus om het halen van doelen. De juiste focus op je doelen brengt je meer plezier in je werk, meer overzicht en dus meer rust in je hoofd. Bovendien geven doelen richting in je werk. 

Je kunt alleen goede prioriteiten stellen als helder is wat je doelen zijn. Zonder doelen is namelijk alles even belangrijk. Dan is elke binnenkomende prikkel gelijkwaardig (dat zijn er nogal wat in deze tijd) en is het maar de vraag hoe je dan prioriteiten moet stellen. Hoe kun je nou betere keuzes maken en makkelijk prioriteiten stellen? Daar hebben we doelen voor nodig.