Doordat je op afstand zit en misschien niet bij elkaar op kantoor, zie je nogal gauw dat de mail en berichtenstroom oploopt. Hierdoor zijn mensen vaak erg druk met het versturen en beantwoorden van berichten, waardoor je geen focus meer hebt op je output.
Plan daarom vaste contactmomenten in om deze ‘ruis’ te voorkomen en maak duidelijke afspraken, zodat je vooral wel kunt blijven werken aan de eerder door jou gestelde doelen en niet continu bezig bent met het afhandelen van andersmans vragen.
Zorg ervoor dat je werkt vanuit je actielijst (je leest hier meer over in het hoofdstuk ‘Overzicht behouden’) en je je niet laat leiden vanuit je mailbox of een andere berichtenstroom en zet al je meldingen hiervan uit. Zo voorkom je constant afgeleid te worden door allerlei informatie die bij je binnenkomt en kun je je echt goed focussen op je doelen.
Om toch wel in contact te blijven met je collega’s of mensen waarmee je werkt, plan je vaste contactmomenten of afspraken in om alle punten die je hebt staan met elkaar door te nemen.
Tips:
In de volgende module gaan we verder in op hoe je deze punten het beste kunt bijhouden.
Om contact te behouden op afstand kun je eventueel onderstaande programma’s gebruiken om te videobellen;
– Zoom: https://zoom.us/
– Skype: https://www.skype.com/nl/
– Facetime bij Apple
Ook kun je gebruik maken van Microsoft Teams en gezamenlijke takenlijsten zoals Asana.