Eat the frog, oftewel eet de kikker, is een time management techniek die perfect is voor mensen die:

  • Worstelen met uitstelgedrag
  • Veel op een dag doen, maar geen vooruitgang boeken bij belangrijke zaken of persoonlijke doelen
  • Zich overweldigend voelen door zijn of haar to-do lijst
  • Zich niet kunnen houden aan lastige technieken

Als je elke ochtend begint met het eten van een levende kikker, zal de rest van de dag ‘een makkie’ zijn, volgens Mark Twain. “If it’s your job to eat a frog, it’s best to do it first thing in the morning. And If it’s your job to eat two frogs, it’s best to eat the biggest one first.”

We weten allemaal intuïtief dat niet alle werkuren gelijk zijn. Het eerste uur van de ochtend wanneer je energie en wilskracht hoog zijn is productiever dan het uur na de lunch wanneer je focus lager is. Eat the Frog zorgt ervoor dat je je beste uren gebruikt om mentaal het meest belastende werk te doen. Het laat minder belangrijke taken over voor momenten waarop je focus en concentratie lager is.

De ‘kikker’ is dat ene ding dat je op je to-do lijst hebt staan en waar je absoluut geen motivatie voor hebt en wat je het liefst uitstelt. De kikker opeten betekent dat je het gewoon moet doen.

Als die ene taak eenmaal gedaan is, zal de rest van de dag gemakkelijker verlopen en zul je een gevoel van voldoening krijgen na die taak en aan het eind van de dag.

Dan zul je misschien denken: “Eén taak? Er zijn zoveel dingen die ik moet doen op een dag”. Doe dan eerst de belangrijkste en vervelendste taak. Je stopt niet na die taak, je werkt na die taak de rest van je to-do lijst af. Het is belangrijk dat je ‘kikker’ tussen de één en vier uren per dag duurt. Niet langer, omdat je anders de rest niet afkrijgt. Als je kikker wel langer duurt dan een halve dag, deel je kikker dan op in kleinere stukjes.

Let op! Plan niet voor de hele week je kikkers in. Het mooie aan eat the frog is dat je wordt uitgedaagd om de dag te beginnen met iets wat aan jou doelen bijdraagt. Toch is het wel handig om je kikker in te plannen de avond voor je werkdag. Dit is kort genoeg zodat je er niet teveel tegenop kunt zien, maar raak je ’s ochtends niet gelijk afgeleid van bijvoorbeeld je mailbox.

Met eat the frog begin je elke dag met een keuze. Of je laat jezelf afleiden en je blust brandjes, óf je doet hetgeen waar je tegen opziet waardoor je je doelen behaald.